Jerntilskud til mælkedranker?

9. november 2014

Alder:
8 mdr.

Jerntilskud til mælkedranker?

Hej Helen

Jeg har også et andet spørgsmål, der omhandler noget helt andet.

Min dreng er rigtig glad for sin flaske og nogen dage er han mælkedranker. Hvis han er forkølet eller får tænder (han har 8 nu), så er det kun flasken, der duer og så tager det lige noget tid at komme tilbage på sporet igen.

Jeg hørte fra en bekendt, at hvis barnet drikker for meget mælk, skal det have jerntilskud? Jeg troede, at det var i hans mme?

Han får intet komælk (hverken ost, yoghurt eller lignende), da han har komælksallergi og får kun gedemælksbaseret mme fra kabrita.

Han får 500 ml af follow-on milk (MME2) med 1 mg jern pr. 100 ml og 250 ml infant formula (MME1) med 0,61 mg pr. 100 ml.

Skal jeg give jerntilskud?

Han er ikke ...

Annonce

... den store fan af kød og han får derfor næsten ikke kød når han er gået i "mælke-mode."
I dag har han gerne villet fast føde og har spist følgende: 1,5 dl havregrød med frugt, en bananpandekage (1 æg, 1/2 banan og mandelmel), 5-6 rugbrødshapser med leverpostej til frokost, 1 dl frugtmos og og 1 dl pasta med kødsovs til aftensmad. Plus vand af kop og 700 ml mme fordelt over døgnet.

Han vil sjældent mades og derfor er det meste af hans mad noget han kan spise selv - han undgår bare ofte kødet :/

Jeg tager det dog rimeligt roligt - han skal nok lære det så længe han får muligheden. Jeg er bare lidt mere rolig hvis jeg ved, at han ikke kommer til at mangle jern, hvis han nogen dage ikke spiser kød?

Kærlig hilsen
Bobbies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)