Brev:
Jerntilskud til mælkedranker?
9. november 2014
Alder:
8 mdr.
Jerntilskud til mælkedranker?
Hej Helen
Jeg har også et andet spørgsmål, der omhandler noget helt andet.
Min dreng er rigtig glad for sin flaske og nogen dage er han mælkedranker. Hvis han er forkølet eller får tænder (han har 8 nu), så er det kun flasken, der duer og så tager det lige noget tid at komme tilbage på sporet igen.
Jeg hørte fra en bekendt, at hvis barnet drikker for meget mælk, skal det have jerntilskud? Jeg troede, at det var i hans mme?
Han får intet komælk (hverken ost, yoghurt eller lignende), da han har komælksallergi og får kun gedemælksbaseret mme fra kabrita.
Han får 500 ml af follow-on milk (MME2) med 1 mg jern pr. 100 ml og 250 ml infant formula (MME1) med 0,61 mg pr. 100 ml.
Skal jeg give jerntilskud?
Han er ikke den store fan af kød og han får derfor næsten ikke kød når han er gået i "mælke-mode."
I dag har han gerne villet fast føde og har spist følgende: 1,5 dl havregrød med frugt, en bananpandekage (1 æg, 1/2 banan og mandelmel), 5-6 rugbrødshapser med leverpostej til frokost, 1 dl frugtmos og og 1 dl pasta med kødsovs til aftensmad. Plus vand af kop og 700 ml mme fordelt over døgnet.
Han vil sjældent mades og derfor er det meste af hans mad noget han kan spise selv - han undgår bare ofte kødet :/
Jeg tager det dog rimeligt roligt - han skal nok lære det så længe han får muligheden. Jeg er bare lidt mere rolig hvis jeg ved, at han ikke kommer til at mangle jern, hvis han nogen dage ikke spiser kød?
Kærlig hilsen
Bobbies mor